De nyeste opskrifter og tips




Urtefrikadeller (Urterösti)

Print Friendly and PDF
Denne opskrift har jeg fra en god gammel bekendt af familien. Jeg har nævnt hende flere gange før, her på bloggen. Hun kalder sig selv en gammel kælling, hun er 88 år, er vegetar, og har altid været det. Var yogalærer til hun var langt oppe i 70'erne og zoneterapeut. Maybe that's the way to go. Jeg har i hvert fald bestemt mig for, at skulle jeg blive lige så gammel, med ynde som hun- hun er forbilledet! Disse urtefrikadeller kan serveres med flødestuvet spinat, som her. De kan også serveres som tilbehør som urterösti, til stort set alt, man ellers ville servere kartofler til.
  • 1 stor kartoffel
  • 2 mellemstore gulerødder
  • 1 løg
  • 250 g champignon
  • 1 persillerod
  • 2 spsk hakket persille
  • evt. 2-3 æg (de hænger bedre sammen med æg, men kan sagtens tilberedes uden)
  • salt og peber
  • 1 spsk mel
  • Olivenolie til stegning
Spinat (helbladet frosset, eller stuvet se 'tilbehør')

Riv alle grøntsager, og bland dem med persille, æg, salt, peber og mel. Tilbered spinat, og form grøntsags 'farsen' til frikadelle størrelse og steg dem gyldne i olie. De skal serves straks, de er taget af panden, så er de sprøde og gode. de bliver hurtigt bløde.

Anne

3 kommentarer:

  1. Haha, hun lyder som en sej gammel k...vinde! ;)
    Og de ser lækre ud, de vegetar-deller.

    SvarSlet
  2. Ja, hun er. Samtidig meget yndefuld og prisværdigt ærlig. Hun er højtelsket af alle, i hvert fald dem jeg kender.

    SvarSlet
  3. Der er nogle mennesker, som bare er helt igennem elskværdige på en måde, man ikke helt forstår :)

    SvarSlet